fredag 18 mars 2011

Sjalar

Har för tillfället lagt de koftor jag har på stickorna åt sidan och stickar sjalar nu.
Har länge tänkt att jag ska ta itu med att lära mig sticka sjalar. Har hittills stickat 2 citronsjalar och en röd i enkelt spetsmönster. Men nu vill jag verkligen komma igång och se om jag kan knåpa ihop alla de vackra som jag sett - på mönster såväl som färdigstickade.

Börjar med att sticka ett par i ren slätstickning. I helgen satt jag och stickade på en sjal i restgarner från vinterns socksticknigar. Den görs i raggi på stickor 6. Tjock, färgglad och stor. Den är stax klar - bara ett par randningar kvar.

Sen häromdagen började jag på en till slätstickad sjal. Den här gången med ett garn jag färgat själv på sticklägret i somras. Färgade det i flera olika färger på mörkgrått garn - de kommer fram fint nu (stickar med stickor 4½ ).

Känns kul att sticka dessa sjalar. Längtar tills de är klara och jag kan försöka mig på lite klurigare mönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar