måndag 22 juli 2013

10 härliga dagar

Jag och maken har haft en härlig semester-resa. Vi började med att åka till Nyköping för att vara med på min kusinträff.
Innan vi åkte och hade en underbar dag med släkten hann jag med lite melodikryss och stickning utanför stugan. En perfekt start på en lördag. :-)

Dagen efter turistade vi i omgivningarna. På väg ut till Stendörren åkte vi förbi flera sagolika linodlingar. Alldeles blått...
Ute på Stendörren var det marknad och lite visning av gamla traditioner bl a hur man slog rep.
Man kunde även åka ut en tur med en gammal fiskebåt. Doften av hav och tjära, ljumma vindar, båtens tuffande och den finaste bredvid...
Vi var även en tur till Nyköpingshus. Tyvärr var det inte så mycket öppet då vi kom dit så vi fick nöja oss med exteriören. Så mäktigt med dessa tjocka väggar.


I närheten fanns en bänk. Den uppmaningen tänker jag följa! (den bredvid stod det kittla på - inte fullt så bra...)
På vägen till mina gamla hemtrakter var vi en tur till syster i Katrineholm...
... och till Uppsala. Närmare domkyrkan än så här kom jag inte.
Men ett besök till Yll o tyll hann jag med. Stackars maken - vart vi än åker hittar jag en garnaffär. Visar inköpen i ett eget inlägg.
Vi hann även med en fika - så god!!!

Väl "hemma" i Gävle är det ett måste att gå genom Boulonger-skogen. Mys!!
Mer gofika - hallonsorbet och gammeldags vaniljglass. Mycket gott blev det under denna resa...
Självklart finns det bockar i Gävle. Alla målade i olika färger. Tyckte nog bäst om den här och den i Brynäs-tröja :-)
Vägen hem togs via ett par dagar hos kusin i Järvsö. Där blev det en heldags loppisrunda. Hittade en hel del fina saker som fick följa med hem.
Vi hade 10 härliga dagar. Nu är det att försöka smälta allt och sätta igång med det som behövs fixas här hemma. Snart är det stickläger :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar